Zatty dan Angkor What?

by - Tuesday, September 19, 2017

Angkor What? Hmm, Angkor Wat lah. Penat belajar sejarah time sekolah dulu, akhirnya jejak jugak kaki kat Angkor Wat nih, padahal dulu tak pernah terpikir nak melawat tempat bersejarah sebab aku ni jenis yang cepat bosan bila belajar subjek yang banyak fakta nih hmm.. 😫

Pagi itu, Mr Khun datang pickup kami bertiga kat hostel kami untuk bawa kami ke tempat beli tiket bas ke Ho Chi Minh City, Vietnam untuk hari keesokkan tu sebelum bawa kami pergi beli tiket masuk ke Angkor Wat. Haa, nak tahu macam mana kami kenal Mr Khun dan berapa
bayaran yang kami bayar untuk tuk tuk ke Angkor Wat, boleh baca kat
previous post yer. [ Hi Siem Reap, Cambodia ]

Sebelum tu, kami sempat breakfast dulu kat Restaurant Muslim Family Kitchen. Mula-mula just order satu nasi goreng, eh sedap pulak hahaha. Terus tambah lagi satu nasi goreng tomyam. Gambar nasi goreng yang first tu tak sempat nak snap sebab gelojoh lapar sangat. 😅 Pastu, air milo dan coffee kat sana memang sedap dan kaww giler fuhhh. 👍

Breakfast; 7 USD
Lepas settle breakfast, kami terus naik tuk tuk ke tempat jualan tiket bas. Mr Khun bawa kami ke office yang jual tiket bas kat area bandar tu lebih kurang 20 minit jugak dari hostel kami. Sebenarnya banyak je gerai kecil kat tepi jalan yang jual tiket bas ke Vietnam tapi kami takut kalau scammer. So harga tiket bas dari Siem Reap ke Ho Chi Minh City ialah 28 USD sorang pada pukul 7am hari keesokkan tu. Then, kami terus gerak ke tempat untuk beli pass masuk ke Angkor Wat.

Mengikut cerita Mr Khun, tempat untuk beli pass masuk ni telah ditukar ke tempat baru dan agak jauh dari Angkor Wat. Bila dah sampai kat kaunter beli tiket tu, nasib baik tak ramai orang yang beratur. Pass masuk ni ada 3 kategori, untuk trip satu hari, tiga hari dan satu minggu. Kami just beli yang trip satu hari, itu pun dah mahal kalau convert duit Malaysia, lebih kurang RM 160 sorang 😢
Pass masuk pun dah settle, kami pun terus ke temple-temple kat Angkor Wat tu. Pass masuk nih sangat penting sebab ada beberapa temple yang ada guard untuk check pass masuk ni,
so jangan hilangkan pulak.

Day trip; 37 USD per person
Perjalanan nak sampai ke pintu masuk Angkor Wat tu ambil masa dalam 30 minit jugak dari tempat beli pass masuk tuh. Fuhh seriously bosan, tambah - tambah lagi bila pemandangan kat sana just biasa - biasa je dan sangat berdebu.

1) Angkor Wat (temple paling besar)

Cari tempat yang tersembunyi kalau nak bergambar dengan bendera, tu salah satu cara nak elak dari bendera dirampas.

Kepercayaan membuang nasib malang
2) The Bayon Temple ( Tom Cruise berlakon dalam movie Top Gun )

Seluar ni aku beli kat Angkor Night Market dengan harga 4 USD

3) Ta Prohm

Elephant Terrace

4) Thommanom &  Chau Say Thevoda Temple

Nak tengok video suasana kat sana, boleh click link ini :

Ramai budak-budak yang jual fridge magnet dan postcard kat pintu masuk Angkor Wat dan The Bayon, tapi diorang jual pada harga yang agak mahal. 2 fridge magnet = 1 USD sedangkan kat Night Market boleh dapat 3 fridge magnet pada harga 1 USD.
So, jangan mudah kesian kat budak-budak tu yer.
Dari pagi hingga ke petang jalan-jalan kat semua temple tu. Penat, panas, lapar semua ada.
Kat Ta Prohm tu banyak je kedai makan tapi kami was-was sebab kebanyakkan kedai kat situ nampak tak bersih, so kami hanya minum air kelapa ( 2 USD ) dan makan roti yang kami bawa bekal dari Malaysia untuk alas perut. Ketika balik ke hostel, kami meminta Mr Khun hantarkan kami kat restaurant yang kami breakfast pagi tadi tu.

Tadaaa... ini menu kami untuk hari itu. Tapi Vietnam roll tu tak sedap macam yang dijangka. Nasi goreng dan daging black paper ( fok lak beef ) tu sedap sangat so better order yang tu kalau korang nak makan kat restaurant nih. Cuba teka berapa USD kami makan petang tu...

20 USD = RM 86 💸
Bila dah kenyang, kami pergi jalan kat Night Market untuk beli beberapa souvenir dan jus buah yang harga 1 USD tu sebelum kami tinggalkan Siem Reap pada keesokkan hari. Kami juga sempat buat spa ikan yang kat tepi jalan sebelum balik ke hostel.

2 USD per person

Malam tu kami terus packing supaya keesokkan tu tak rushing sebab pukul 6.30am dah ada orang akan pickup kami kat hostel untuk bawa ke station bas. Seterusnya, boleh click [ Perjalanan ke Ho Chi Minh City, Vietnam dari Siem Reap, Kemboja ]. ✌