Mount Bromo,Surabaya (Day 2)

by - Thursday, December 29, 2016

Sambungan dari Hi Surabaya (Day 1),

Kami bergerak pada pukul 3pagi ke Bromo Sunrise View Point atau dipanggil Puncak Penanjakkan Bromo dengan ketinggian lebih 2000m dari paras laut dengan naiki jeep. Time tu gelap lagi, dan perjalanan dari homestay kami ke puncak Bromo tu ambik masa dalam 45 minit jugak sebab banyak jalan yang berlubang dan berliku-liku. Sampai je kat puncak bukit tu, seriously sejuk sangat, cakap pun boleh kuar asap tau. Nak sampai ke view point tu, kami kena jalan sikit dari tempat parking, dan bila sampai tu fuhh ramainya orang. So terpaksalah celah-celah sebab nak duk kat depan sekali.

Time tunggu sunrise

Kawasan parking di Puncak Bromo
Kat area atas tu, banyak je panjaja yang jual makanan, minuman, gloves, sweater dan cenderahati. So boleh lah beli untuk jadikan sebagai kenangan kan. Kemudian, kami balik semula ke jeep dan beransur turun ke Bukit Cinta. Bukit Cinta ni salah satu alternatif untuk tengok sunrise Gunung Bromo kalau dah terlambat ke Puncak Penanjakkan dan jaraknya dari Puncak Penanjakkan ini hanya 5km sahaja.

Di Bukit Cinta
Selepas bergambar di Bukit Cinta, kami dibawa ke kaki Gunung Bromo. Gunung Bromo ni merupakan gunung berapi yang masih aktif, dan letusan terakhir adalah pada Jun 2016. Apabila sampai di kaki gunung, jeep berhenti di kawasan parking dan banyak penjaja menjual makanan pagi dan t-shirt pada harga murah di situ. So, kami pun breakfast bakso dan kopi panas sambil layan lagu2 indon kat situ. Harga untuk satu mangkuk bakso = 10 ribu rupiah dan satu cawan kopi panas = 5 ribu rupiah.

Kalau nak naik gunung, korang boleh naik kuda dan kuda akan hantar korang sampai ke anak tangga gunung tu. Tapi kalau korang tak kisah, korang jalan je ke anak tangga tu, takde lah jauh mana pun. Dalam 20 minit berjalan sampai lah. Sebab Gunung Bromo time tu betul-betul dekat, so kami tak lepaskan peluang untuk bergambar kat situ. 😊

Kemudian, kami ke Bukit Teletubis. Bukit Teletubis ni seriously macam bukit hijau yang dalam cerita Teletubis zaman kecik-kecik dulu tu. Kat sini pun ada gerai bakso dan minuman tapi tak semeriah kat kaki gunung tadi. So apa lagi, jom!

Next, kami ke Pasir Berbisik before balik ke homestay. Supir yang bawa kami tu cakap tempat tu nama macam tu sebab angin kat situ sangat kencang menyebabkan pasir-pasir kat situ macam membisikkan sesuatu. Kawasan tu sangat lapang dan pasir kat situ warna hitam. Kalau datang sini waktu kemarau, better pakai mask sebab tu kawasan yang sangat berdebu. Tapi time kami pergi tu, kawasan tu tak berdebu langsung sebab time tu musim hujan tapi nasib baik hujan waktu lewat petang. So, tak menggangu laa aktiviti kami kat sana.

So, kami pun balik laa ke homestay kami around 11am. Waktu camtu matahari dah terik tapi udara kat situ still sejuk lebih kurang 25'c. Sampai je kat homestay, kami pun bersihkan diri dan pack barang untuk ke Malang pula. Air kat homestay tu seriously sejuk giler macam ais, so terpaksa jugak mandi sebab perjalanan nak ke Malang tu agak jauh, ambil masa 3 jam dari Bromo tu.
Haa, kalau korang nak tengok video sepanjang kami di Bromo, boleh tekan link ini.
[Mount Bromo, Surabaya] 😎

Before 1pm, kami dah check out dari homestay tu. Time tu, baru aku tahu yang Bromo ni satu kampung yang betul-betul kat puncak daerah Probollingo. Means kat kawasan yang tinggi dan jalan yang berliku-liku untuk sampai ke puncak tu, then ada pulak gunung berapi yang aktif kat atas puncak tu. So boleh bayangkan tak? Masa turun dari Bromo tu, pemandangan sangat cantik dengan pokok pinus dan pokok cemara di sepanjang kaki bukit. Hampir setiap rumah penduduk kat situ ada tapak untuk bercucuk tanam, dan kebanyakkan hasil tanaman diorang adalah kubis, lobak, tomato, kentang dan bawang. Kami sempat makan tengahari kat satu rumah kedai dan kadai ni banyak hidangkan lauk untuk senang kami pilih.

34 ribu rupiah

On the way ke Malang tu, kami singgah ke Madakaripura Waterfall. Nak sampai ke air terjun ni, kami terpaksa naik ojek (motosikal) yang ditunggang oleh penduduk yang menjaga kawasan tu dan jangan lupa bagi 'tips' kat diaorang yer. First sekali, kami jumpa satu patung yang belambangkan raja yang bersemadi kat situ. Lepas tu, kami berjalan kaki sejauh 3km jugak untuk sampai ke air terjun tu. Hati-hati yer sebab laluan situ licin dan air sungai kat bawah tu sangat laju. Sepatutnya kena bawa baju hujan untuk redah air terjun kat situ, tapi kami lupa. Hee, so mandi lah kami kat situ. Ni first time aku tengok air terjun tinggi macam ni. Ada 2 air terjun kat situ, satu dari lereng-lereng bukit yang ketinggian hampir 200m dan satu lagi dari sungai-sungai di kawasan Proballingo. Kat sebalik air terjun nih, ada satu gua yang dipercayai tempat suci yang raja bertapa pada zaman dulu.

Patung Patih Gajah Mada

Around 3pm, kami sambung perjalanan kami ke Malang. Kami sampai di hotel kami iaitu Hotel Seulawah Grand View pada pukul 6pm. Waktu camni, sana sudah gelap macam pukul 8pm di Malaysia. Malam tu, kami jalan-jalan kat pasar malam dipanggil Alun-alun Batu dan juga dinner kat situ. Yang menarik pasar malam tu, banyak buskers duk main gitar jalan-jalan kat deret kedai kat situ dan suara diorang camni 👍. Lagu yang paling best bagi aku adalah lagu Dia by Anji. 💕

Pecel lele & pecel ayam; 50 ribu rupiah untuk 3 orang makan
30 ribu rupiah

Kemudian, kami pulang ke hotel untuk rehat. Kalau korang nak tahu, suhu kat Malang sebenarnya agak sejuk apatah lagi pada waktu malam tapi tak dapat lah nak lawan sejuk kat Bromo tu. Okay, nak tahu tempat-tempat wisata yang kami pergi kat Malang ni, jangan lupa klik kat sini yer, Jalan-jalan di Malang,Surabaya (Day3).