Day 3 in Seoul [ Nami Island, Dongdaemun City ]

by - Friday, September 21, 2018

Harini kami bangun agak awal kalau nak compare dengan hari sebelum tu sebab kali ni kami nak ke Nami Island. Tempat wajib pergi tau kalau datang ke Seoul. Based on research yang aku buat, perjalanan ke Nami Island ambik masa sejam lebih jugak and perlu naik train, bas then ferry. That's why kami kena gerak awal pagi. Dari Itaewon station, kami kena transit dua kali sebelum sampai ke Gapyeong station. Then, kami tunggu bas kat bus stop betul-betul depan Gapyeong station tu, tak perlu seberang jalan tau. Bas ke jetty Nami Island akan tiba kat bus stop tu setiap 30 minit, so kami sempat bergambar dulu kat area tu sementara tunggu bas sampai.

Bas ke jetty Nami Island ambik masa dalam 20 minit je, and harga tambang bas ialah KRW 6000 per person for return. So tiket bas tu kena simpan elok-elok sebab nak guna untuk balik ke Gapyeong station pulak nanti. Sampai je kat bus stop jetty Nami Island, kami terus ke kaunter untuk beli tiket ferry and harganya KRW 13,000 per person for one day trip.

Tiket ferry

Setelah berjaya cross sungai tu dengan penuh onak duri (padahal naik ferry je pun 😜), yeayhh finally kami sampai jua kat Nami Island. Siapa je tak excited sampai sini kan? Lokasi filem Winter Sonata tau, kesat-kesat air mata duk tengok cerita tu dulu hahaha. Tahu tak first thing kami buat bila turun dari ferry? Cari kedai makan halal. Time for lunch, perut dah mintak untuk diisi okayy. Actually kami nak lunch kat Asian Cuisine Restaurant, the famous halal restaurant at Nami Island tapi time kami pergi tu, restaurant tu tutup sebab tengah buat renovation.
So kami makan je kat Gomok Cafe.

Bila perut dah kenyang, tiada masa untuk sakit kepala ehh?! Okay, kami pun jalan-jalan pusing Nami. Aku prefer korang datang sini time autumn kalau nak view lawa, and takde laa panas terik nak pusing area situ. Kalau korang jenis yang cepat penat, aku suggest korang sewa jelaa basikal untuk pusing area situ. Even time summer pun still ramai orang, so agak susah nak cari port untuk bergambar.

Kami juga cari jugak Redline Wood yang famous tu, tapi tak jumpa. Jadi kami ambik keputusan nak balik ke jetty ferry. Sepatutnya kami ke Petite France, tapi masa mencemburui kami haa ghitu.
So kami terus ke Gapyeong station and gerak ke Dongdaemun station.
Ada beberapa tempat menarik kat Dongdaemun ni :

1) Cheonggyecheon River/ Stream
Satu-satunya sungai yang paling bersih yang ada kat tengah kota dan panjangnya adalah 11km. Ramai yang lepak tepi sungai ni, and view sini sangat lawa pada waktu malam sebab dipenuhi dengan lampu yang warna-warni.

2) Dongdaemun Design Plaza (DDP)
Kami pergi sini sebab tertarik dengan struktur bangunan gergasi yang takde bucu. Actually DDP ni more to tempat exhibition center dan culture park. Biasanya banyak show besar-besar macam Fashion Week, Architecture Design buat kat sini.

3) Heunginjimun Gate

4) Ikan Bakar Ahjuma
Kami berkesempatan untuk dinner kat kedai makanan Halal yang famous bagi traveller dari Malaysia. Nak cari kedai makan ni agak susah, sebab takde dalam waze/maps. Actually kedai makan ni macam kat lorong pasar (macam kawasan chow kit). Cara senang nak cari kedai ni, korang kena jumpa JW Marriot Hotel dulu. Korang kena menghadap betul-betul depan hotel tu, dan korang akan perasan jalan raya sebelah kiri korang untuk cross ke Cheongstream River. Tapi korang tak perlu cross pun, just jalan ke belakang JW Marriot hotel tu sampai jumpa simpang empat, and Pyoung Hwa Clothing Market tu sebelah kiri korang.

Then, korang akan nampak cafe coklat macam kat gambar atas tu sebelah kanan korang. Betul-betul sebelah kanan cafe tu ada lorong kecik macam pasar basah jual ikan segar. So korang kena masuk straight je dalam lorong tu and kedai makan Ahjuma tu nombor dua sebelah kiri korang. Kalau korang still tak jumpa, korang boleh tanya je mana-mana penjual kat situ. Untuk pengetahuan korang, kedai makan Ahjuma ni bukak sampai pukul 9pm je, so better korang plan elok-elok itinerary korang.

Haa, ini lauk yang kami order malam haritu. Actually, first time aku try kimchi and seriously sedap. Sotong and ikan bakar mackerel pun sedap, kena dengan tekak aku. Rasa macam nak repeat lagi tau. Memang aku recommend korang kena makan kat kedai ni kalau korang datang Dongdaemun. Harga semua lauk ni hanya KRW 26,700 untuk tiga orang makan. Fuhh kenyang dan sangat berpuas hati 👍